annabola

Alla inlägg den 22 november 2011

Av Anna Öhlen - 22 november 2011 23:41

åååå ssaknar sommar'n! håller på att kolla igenom massa bilder från i sommras när jag hittade ett "efterlyst" fotoalbum!

 

vackraste systern i världen! :)  

   

   


Av Anna Öhlen - 22 november 2011 22:46

idag var en väldigt speciell dag på skolan! vi fick lyssna på en överlevare från Auschwits, Hon berättade om bakgrunden till förintelsen och egna erfarenheter av den. Det är väldigt svårt att förstå att något så hämskt har hänt! Vissa stunder när hon pratade kändes det obehagligt att sitta där och lyssna på vad miljontals människor har råkat ut för och fått lida av!


Jag, Linnea, Anna, och Alexandra gick upp till Livi som hon hette och pratade lite med henne. Då frågade hon om vi vill köpa en bok som hennes syster har skrivit om deras, men främst systerns erfarenheter och minnen från sitt liv och förintelsen. Vi köpte var sin bok och vi fick dom tillochmer signerade!


på bilden är den Livi längst ner (7år) och hennes syster Hédi (12 år) som är författaren till boken. Livia kom till förintelselägrat när hon var 15 år och slavarbetade i 10 månader, lika så systern. Nu bor Livi i Stockholm.

   

baksidetext på boken "Skärvor av ett liv"

"jag berättar om mitt liv, om min barndom och uppväxt, om gettot, om transporten i boskapsvagnarna, om sektionen, on vistelsen i Auschwitz och de olika arbetslägrana, om befrielsen i Bergen-beltsen, om de vita bussarna och om vägen till paradiset i Sverige."

Av Anna Öhlen - 22 november 2011 00:01

nä nu ska jag stänga datorn och få i mig några timmars sömn! :) natti <3


Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Vilken är den bästa månaden? :D
 Januari
 Februari
 mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards